Betfair. Den mest forfærdelige mobil UX – Men de kan noget andet

I går var der endnu engang Champions League i Parken. Endnu engang kunne jeg, som så mange andre, ikke holde pengene i lommen. Der skulle lige spilles på kampen.

Frem med mobilen, som på det danske spillemarked gudskelov stadig kører under radaren i forhold til NemID login. Jeg spiller hos Betfair – og hvorfor nu det. Der er så mange grunde til ikke at spille netop hos Betfair specielt på mobilen. Det er det jeg lige vil vende og få ned på skrift. Mere for at dele min forundring over dette kæmpe spilleselskabs ligegyldige tilgang til noget så vigtigt som UX og artikektur og min egen forundring over, hvorfor jeg dog spiller der endnu. Men jeg har nedenfor gennemgået nogle områder af UX’en som bare er helt banalt dårligt af de ansvarlige.

Betfair har jeg taget til mig. Jeg mener de har de højeste odds og jeg har altid været vild med køb/salg funktionen. Det virker og har altid bare virket. Teknikken spiller. Men når det så er sagt så kan man godt lige reflektere over hvad de ellers tilbyder.

Jeg spiller hos Betfair dagligt, men der kan dog være pauser af og til. Jeg får ingen nyhedsbreve med tilbud, de giver mig ingen loyalitetsbonus, de prøver ikke at få mig tilbage hvis jeg ikke spiller et stykke tid, al reklame henvender sig til first deposits og så spiller jeg kun via mobilen, hvor UX er så dårligt løst at det skriger til himlen. Men hvad er det så der gør, at jeg og så mange andre fortsætter? Det hele bunder i konceptet. Et koncept flere konkurrenter endelig via deres software leverandør er ved at nærme sig at kunne kopiere. Et koncept hvor kunderne selv kan være hinandens bookmakere (en markedsplads). Et koncept som alle bookmakere er tvunget til at indrette deres odds efter, da man ellers “kan trykke penge” ved at sælge sine spil på Betfair (Også selvom de ikke vil indrømme det). Betfair er en magtfaktor, på grund af brugerne og deres holdning til kampene.

Men det skal ikke afholde mig fra at give en anmeldelse af det, jeg mener er en af de værste kundeoplevelser et stort selskab giver sine kunder på et så centralt device som mobilen. Betfairs App. En app der efter mine begreber blot er et wrappet semigodt mobilt website.

Rent funktionelt er det komisk bare at trykke på cookiepolitikken, vilkår og betingelser og lignende sider. Dead end…. App’en skal efter mine begreber genstartes for at kunne komme tilbage til forsiden.

Forsiden er blottet for inspiration, tilbud mm. Vi har her en spilapp, hvor det eneste det drejer sig om er at finde en kamp og spille på kampen. Der er gudskelov, for denne måde at bygge navigatonen, ganske få kliks ind til kampene jeg gerne vil spille på. – eller for de mest populære i hvert fald.
Disse kan rammes direkte fra forsiden, hvis det er live eller i udbyderens øjne interessant. Ikke i kundens. Eks. jeg er jo logget ind, men jeg aner ikke noget om snooker, rugby eller cricket, som er det mine quicklinks handler om ofte. Det er der ikke nogen udenfor Storbritanien der gør. Der er ingen målretning af noget indhold rettet mod kunden. Andre steder finder man at Superligaen kan blive promoveret øverst, men ellers er det 1. og 2 division i Danmark der kommer først i menuen fordi ligaen starter med et tal. Gæt hvor man finder Serie A, Primera Division med flere, som ikke er britiske ligaer. Laaaaaaangt nede i prioriteterne.
Man kan også med 2 klik ramme et kampodds, hvis det er en interessant kamp i Betfairs øjne. Dog kun kampodds. Der er yderligere mindst 2 kliks ind og se over/under, ciffertips og kun et spil ad gangen. Hvis dette ikke er interessant skal man tilbage til menuen. Det er helt håbløst. Her kunne man med fordel i en app se flere odds pr side, uden at skulle klikke frem og tilbage, folde ud eller lign. Helt banale ting inden for UX.
Hvis du vil spille på Superligaen skal man klikke ind 4 gange og nå at vælge dato mm. inden man bliver præsenteret for…. – kun kampoddset. Hvis man vil se hvad der ellers er af udbud er der er der yderligere 2 kliks og igen skal man ind på hvert spil seperat.

Når man skal ind og kigge kampene igennem, er appen bygget som et website, hvor man godt kan navigere sig frem til diverse kampe og undervæddemål, men navigationen tilbage eller på tværs af sider man kan kigget på, er lige som at anvende piletasterne på WEB. Tilbage til den forrige side, om det så er forsiden og ud af det univers man er landet i. Det bekymrer Betfair sig ikke om.

Og jeg kunne blive ved. Det er simpelt hen utroligt ringe. Jeg skyder på at 30-50% af Betfairs omsætning kommer fra mobil, så det er helt vildt at et selskab, som historisk har haft meget at være stolte af på UX, i den grad har floppet her og ikke ser ud til at have lyst til at løse det. Det ser faktisk ud til at Betfair er låst fast i en strategi og en arkitektur der ikke er så let at komme rundt om mht. mobiloplevelsen.

PS. I øvrigt var Betfair halvanden måned om at finde ud af at US Open var overstået og at quicklinket til turneringen nok skulle fjernes. Igen, vi snakker om et selskab der for bare et par år siden havde UX som et af deres monumenter i kampen om kunderne. Dette er på mobil smidt ud af vinduet, men jeg spiller der stadig og det handler om teknikken, det unikke og de høje odds.

Det var bare det jeg ville sige i denne omgang.


Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.