Folketingsvalg – gør det personligt

Valgkampen er på mange måder noget der skal diskuteres og vendes og drejes i alle hjørner.

Jeg har mange holdninger som alle andre til hvader bliver sagt og hvad der er vigtigt for mig selv, min familie og fremtiden i det hele taget.

Hvis jeg lige tager de professionelle briller på og tænker på hvordan der kommunikeres digitalt i valgkampen, bliver jeg dog skuffet over de forskellige partiers udnyttelse af de digitale medier.

Holdningen er helt subjektiv og min egen, men jeg kan ikke forstå at man med Geomatic data, cookies, crawls, Facebook data, Google mm. ikke kan finde ud af at målrette specielle budskaber til mig på Nettet inden for de forskellige digitale discipliner. Alene på Facebook og Google burde ligge informationer nok på mig til at massekommunikation og generelle budskaber er spildt på min profil.

Jeg hører konstant generelle holdninger om integration, dagpenge, uddannelse, boligpolitik mm. Jeg er 100% sikker på, at man med min navigering rundt på Nettet og mine profiler på de sociale medier ville kunne finde ud af, at jeg bestemt ikke har ovenstående som nogen nævneværdig prioritet. Eller sagt på en anden måde. Man burde kunne finde frem til hvad jeg i stedet ville høre og målrette budskabet blandt de mange holdninger hvert parti måtte have. Så kan det være at retningen i budskaberne ikke var det jeg lige ville høre, men jeg vil da have et skud og en holdning på et, for mig, interessant emne og jeg ved de kan skyde sig ind på mig med de rette strategier og finde ud af hvad jeg reagerer på.

Den digitale markedsføring har denne gang, trods de mange muligheder på Nettet, for mig begrænset sig stort set til massekommunikation og kunne lige så godt have lavet noget mere outdoor, generel radioreklame eller lignende.

Venstre har præsenteret mig for Lars Løkkes generelle smøre på en preroll. En streamer fortæller mig hvad de andre gør forkert, jeg hører om kræftbehandling, kriminalitet mm. alt sammen noget hvor jeg vurderer man både på mediet og på historikken kunne have givet mig noget mere målrettet og måske endda kunne have snakket mit sprog når budskaberne skulle serveres.
De Konservative byder på stort set det samme. En generel film med Søren Pape om skat, hvor de nævner at familien er i centrum, men kun i forhold til økonomien. Jeg har 3 børn. Hvad kan de ellers inden for dette payoff tænkes at gøre for mig nu, de næste 4 år og i fremtiden? Jeg modtager i stedet generiske budskaber som De Konservative synes er vigtige for mig og ikke den anden vej rundt.
SF fortæller mig konstant om dagpengeproblematikken, hvor tallene vælter frem og tilbage afhængig af hvem man spørger. Og det er da en træls problematik for mange, men for lille mig, langt fra det vigtigste lige præcis nu.
Sidste eksempel er en kampagne for Magnus Heunicke. Penge på digital kampagne fuldstændigt spildt, da han ikke er kandidat i mit område (Storkreds). Jeg kan ikke stemme på ham???. Dette burde være hardcore geostyret til dem der kunne stemme på ham ligegyldigt hvilket medie der var valgt til kampagnen. Han kunne lige så godt hænge en valgplakat op uden for min dør.

Sådanne eksempler vælter over hinanden og tænk lige over det.
”Partierne vil gerne fodre os med det de synes er det vigtigste og ikke omvendt”.
Dette er en tankegang der ligger flere år tilbage i min verden. Og jeg antager at personalisering og kunden i centrum er på blokken i stort set alle virksomheder. Men ikke i politik og hos politikerne i denne omgang.

Nu kan det være jeg træder politikernes reklame og mediebureauer over tæerne. Men jeg synes at når det er så vigtigt at fyre de helt rigtige budskaber afsted, i en meget kort periode med MEGET store budgetter burde det på Nettet kunne gøres smartere, lettere og lækrere. – Man har jo haft 4 år til at forberede sigJ


Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.